Verfilmde romans van S. Vestdijk1975 De koperen tuin Televisieserie gebaseerd op de gelijknamige
roman. Regie Bob Löwenstein.
1977 Pastorale 1943 / regie Wim Verstappen. Speelfilm gebaseerd op de gelijknamige roman. Met o.a. Hein Boele - Cohen; Femke Boersma - mevrouw Poerstamper; Bernard Droog - Poerstamper; Coen Flink - Hammer; Frederik de Groot - Johan Schults; Rutger Hauer - August Schultz; Geert de Jong - Mies Evertse; Leen Jongewaard - Eskens; Sylvia Kristel - Miep Algera; Pieter Lutz - Mertens; Sacco van der Made - Ballegooyen; Liane Saalborn - hospita; Renée Soutendijk - Marie Bovenkamp; Maarten Spanjer - gevangene; Cor Witschge; Bram van der VlugtCamera - Marc Felperlaan; Muziek - Robert Heppener; productie Frans Rasker; Geluid - Kees Linthorst; Montage - Jutta Brandstaedter; Art direction- Cor Hesemans. poster grootklikbaar Recensies: Max van Rooy in Cultureel Supplement NRC Handelsblad 14-4-1978: "Een pastorale in Hollandse baksteen" en Ellen Waller, Cultureel Supplement NRC Handelsblad 21-4-1978, "Pastorale 1943 werd beste film van Wim Verstappen, Ironisch portret van een mentaliteit".
1981 Het verboden bacchanaal / regie Wim Verstappen. Speelfilm gebaseerd op de gelijknamige roman. 1992 Op afbetaling / regie Frans Weisz. Driedelige televisiefilm gebaseerd op de gelijknamige roman. 1998 Het glinsterend pantser / regie Maarten Treurniet, scenario Jan Blokker e.a. 1998 Ivoren Wachters - regie Dana Nechusthan. Hungry Eye / VPRO- met een bijrol van o.a. Carice van Houten 1998 De ziener
Wim Verstappen overleed 23 juli 2004. Samen
met Pim de la Parra, Gied Jaspers en Nikolaï van der Heyde richtte
hij in 1963 het filmtijdschrift Skoop op. Later werd het filmbedrijf
Scorpio opgericht , waarbij De la Parra en Wim Verstappen films uitbrachten
als Blue Movie (1971). Om deze film door de de toenmalig in Nederland
nog algemeen geldende filmkeuring (deze werd voor films vanaf 16 jaar
afgeschaft in 1977, na verzet van de confessionele professionele partijen)
schreven Verstappen en De la Parra een 51 pagina lange verdediging, waarbij
o.a. de hulp van SV's Toekomst der religie werd ingeroepen. "Zes
bladzijden lang goochelde Verstappen met de denkbeelden van schrijver
Vestdijk over seksualiteit en godsdienst, gevolgd door een uiteenzetting
waaruit moest blijken dat zijn film op de betreffende inzichten geïnspireerd
was."
|